menu-cancel-iconMENU SK / EN

Formulár bol úspešne odoslaný

Ďakujeme.

URL adresa webu: https://gloria.tv/

Skóre udelené komisiou: 8,3

Posudok vypracoval: Matúš Ritomský

 

Upozornenie: Posudok je osobným vyjadrením konkrétneho člena komisia k predmetnému webu. Posudok bol vypracovaný až po nezávislom hodnotení webu jednotlivými členmi komisie a nevyjadruje názor celej komisie.

 

Zistené kritériá pre zaradenie na zoznam

  • Stránka obsahuje klamlivé, dezinformačné správy a lživú propagandu, čiže tvrdenia, ktoré sú v rozpore s faktami, napr. fotografie a videá použité v inom, zavádzajúcom kontexte, vymyslené alebo závažne prekrútené udalosti atď. 

  • Stránka nerešpektuje základné zásady novinárskej etiky: neuverejňuje opravné správy, ponecháva dostupné a neopravené správy, ktoré sa objektívne ukázali ako nepravdivé. Stránka nemá jasného vlastníka a autorov (ochrana zdrojov a možnosť pseudonymov sa rešpektuje), stránka neuverejňuje prípadné reakcie dotknutej strany, hrubým spôsobom mieša správy a komentáre, opakovane publikuje šokujúce nepravdivé tvrdenia za účelom zvýšenia návštevnosti, ktoré však obratom opravuje, atď.

Podrobnejšie zdôvodnenie

  • Gloria.tv je stránka, o ktorej niektoré média píšu, ako o „katolíckom YouTube“. Ide o platformu zameranú na publikovanie a zdieľanie videí ale a textov s vyhraneným ideologickým pozadím. V sekcii O nás anonymní tvorcovia stránky definujú svoje ciele ako „nasledovanie katolíckej náuky“, „ochranu malých a nenarodených detí“ alebo „zachovanie manželstva a rodiny“. Stránka pôsobí globálne s množstvom jazykových mutácií vrátane slovenskej. Uvádza sa na nej, že ide o „súkromnú iniciatívu, ktorá nie je priamo napojená na hierarchiu Katolíckej cirkvi.“ 

  • Podľa článku Spiegel Online (Hetzer im Namen des Herrn, marec 2013) „stránka šíri hlavne nenávisť. Nenávisť k homosexuálom, nenávisť k obhajcom potratov a nenávisť ku kresťanským reformátorom“. Viedenský právnik Georg Bürstmayr to v rovnakom článku komentuje slovami: „Keby gloria.tv spadala pod pravidlá platné v EÚ, myslím si, že portál by bol už dávno zatvorený.“

  • Pred webom varoval aj hovorca Konferencie biskupov Slovenska Martin Kramara, podľa ktorého portál "v nijakom prípade nereprezentuje katolícku vieru a náuku".

Redakcia, autori a zdroje

  • Informácie o tom, kto za stránkou stojí, sú nejasné. Jediným oficiálnym kontaktom je online formulár a poštová adresa na organizáciu Church Social Media Inc. s adresou v USA. V sekcii kontakt nie je uvedený žiadny email, telefónne číslo ani mená členov redakcie.
  • Podľa článku uverejnenom v Süddeutsche Zeitung (16. január 2013) založil stránku katolícky kňaz Reto Nay vo Švajčiarsku, ale od roku 2014 jeho meno na webe uvedené nie je. Gloria.tv bola najprv zaregistrovaná v Moldavskej republike, jej kontaktná adresa bola v Moskve, v roku 2017 bolo sídlo firmy presunuté do Doveru v štáte Delaware v USA.
  • Videá a texty na stránke publikujú užívatelia, ktorých vo väčšine prípadov nie je možné stotožniť, často ide o rôzne vytvorené používateľské mená.

Príklad klamlivého obsahu

Upozornenie: Tieto príklady slúžia iba na ilustráciu obsahu daného webu. Nie sú jediným a výlučným podkladom pre hodnotenie komisie.

Zo stránky gloria.tv pochádza jedna z najrozšírenejších klamlivých správ o nemeckej kancelárke Angele Merkelovej, ktoré sa šírili počas utečeneckej krízy v rokoch 2015 až 2017 na sociálnych sieťach. Analýzu tohto klamlivého obsahu priniesol web Buzzfeed v júli roku 2017. Ide o 7-sekundový videoklip, publikovaný na Gloria.tv, v ktorom kancelárka povie iba jednu vetu: „Nemci musia akceptovať násilie cudzincov.“ Avšak veta je vytrhnutá z kontextu a spolu s nadpisom sa snaží navodiť dojem, že Merkelová vyzýva k akceptácii násilia, ktoré v Nemecku páchajú prisťahovalci. Pravdou je však opak. Merkelová v dlhšom prejave upozornila, že nemožno ignorovať trestné činy, ktoré páchajú cudzinci a je potrebné urobiť proti tomu opatrenia. Prípadu sa venovali aj viaceré nemecké stránky zamerané na odhaľovanie hoaxov a klamlivých správ, ako napríklad MIMIKAMA.

Podľa Buzzfeedu vygeneroval tento klamlivý klip od roku 2015 do júla 2017 podľa počítadla na stránke Gloria.tv 639 400 kliknutí. Dnes je pôvodný post nedostupný, ale stále je na stránke možné nájsť jeho kópie.